Abstract | Svjetsko tržište ukapljenog prirodnog plina (UPP) bilježi značajne promjene od početka 21. stoljeća. U početku je izvozom UPP-a dominiralo nekoliko zemalja, da bi do kraja 2022. na tržištu bilo aktivno 20 zemalja izvoznica od kojih najviše izvoze SAD, Australija i Katar. Unatoč fluktuacijama u izvezenim količinama, u promatranom razdoblju očit je trend povećanja izvezenih količina koje su početkom 2023. godine dosegle rekordnu razinu od 401,5 milijuna tona, dok je ukupni kapacitet postrojenja za ukapljivanje iznosio 478,4 milijuna tona ukapljenog plina godišnje, a plutajući terminali za ukapljivanje prirodnog plina pojavili su se kao troškovno učinkovita rješenja. U istom razdoblju (2011. do 2022.) broj zemalja uvoznica se povećao sa 25 na 46. s tim da je kapacitet uplinjavanja krajem 2022. godine dosegao 901,9 milijuna tona godišnje s Japanom, Južnom Korejom i Kinom kao glavnim tržištima. Pojava plutajućih jedinica za uplinjavanje i skladištenje prirodnog plina (FSRU) omogućila je fleksibilnost i troškovne prednosti posebice u Europi kao odgovor na geopolitičke napetosti. Aktivnost tržišta ogleda se i u širenju flote za prijevoz UPP-a u kojoj je svake godine sve više novih brodova sve većih zapremina. Razvijaju se novi pogonski sustavi brodova kao i inovacije u konstrukciji spremnika. Zbog povećanja cijene čelika na svjetskom tržištu, sve strožih propisa u području zaštite okoliša koje trebaju zadovoljiti brodovi kojima se transportira UPP, povećava se cijena brodova i produljuju rokovi isporuke. Usprkos navedenim ograničenjima, države izvoznice, prije svega Katar i SAD, najavljuju velika ulaganja u nove projekte i proširenje postojećih terminala što znači da će industrija ukapljenog prirodnog plina i u budućnosti biti vrlo aktivna u opskrbi svijeta dovoljnim količinama prirodnog plina. |
Abstract (english) | The global liquefied natural gas (LNG) market has undergone significant changes since the beginning of the 21st century. Initially, a few countries dominated LNG exports, but by the end of 2022, there were 20 active exporting countries, with the United States, Australia, and Qatar leading in exports. Despite fluctuations in exported quantities, there is a clear trend of increasing exports, which reached a record level of 401.5 million tons by early 2023, while the total liquefaction capacity amounted to 478.4 million tons of LNG annually, with floating LNG terminals emerging as cost-effective solutions. During the same period (2011 to 2022), the number of importing countries increased from 25 to 46, with the regasification capacity reaching 901.9 million tons annually by the end of 2022, with Japan, South Korea, and China as the main markets. The emergence of floating storage and regasification units (FSRUs) has provided flexibility and cost advantages, especially in Europe, in response to geopolitical tensions. Market activity is also reflected in the expansion of the LNG transportation fleet, with an increasing number of new, larger vessels being introduced each year. New propulsion systems for ships and innovations in tank construction are being developed. Due to the rising price of steel in the global market and increasingly stringent environmental regulations that LNG transport vessels must comply with, the cost of ships is increasing, and delivery times are being extended. Despite these limitations, exporting countries, especially Qatar and the United States, announce significant investments in new projects and the expansion of existing terminals, indicating that the liquefied natural gas industry will remain highly active in supplying the world with sufficient quantities of natural gas in the future. |